Inspectiereis Belgisch Prinses Elisabeth station Antarctica

14 Mar 2017
toegevoegd door

Vliegen, vliegtuigen en veel ijs, dat zijn zo’n beetje mijn eerste indrukken. Sinds 2008 werk ik bij NWO op alle terreinen met het Nederlands Polair Programma. In 2012 benoemde het Ministerie van Buitenlandse Zaken mij tot ‘inspecteur’. Sindsdien ben ik officieel gemachtigd tot het uitvoeren van inspecties van stations, schepen en andere infrastructuur in het Antarctische gebied.

Vliegtuig

In 2012 nam ik deel aan een internationale inspectiereis per boot in samenwerking met Spanje en de UK, specifiek voor het wetenschappelijk onderzoek dat op al die stations op Antarctica wordt uitgevoerd. Het werd een avontuur van vier weken dat me langs vele onderzoekstations bracht en natuurlijk ook veel ervaring opleverde over dit soort inspecties.

Vliegtuig2

Op 24 januari 2017 vroeg het Ministerie van Buitenlandse Zaken me om op zeer korte termijn aan een internationale inspectie deel te nemen. Nederland was gevraagd een bijdrage te leveren aan een inspectie die zou worden geleid door België. Alleen, het inspectieteam zou al op 16 februari moeten vertrekken. De Belgen hadden haast en wilden het eigen Prinses Elisabeth station om velerlei redenen gaan inspecteren, tezamen met een landingsbaan op Romnoes, zo’n 60 km van het station, terwijl de winter voor de deur staat.

IMG_2638 Station corrected - kopie

Reeds enige tijd zijn er berichten in de krant over de problemen van België met het eigen station. De Internationale Poolstichting (IPF) heeft in de laatste drie jaar 18 rechtszaken aangespannen tegen de Belgische staat, waardoor de Belgische officiële veldwerkcampagne 2016-2017 naar Antarctica niet is doorgegaan. Onduidelijk is wat er dit seizoen ter plekke gebeurt, aangezien de IPF op het station is zonder machtiging van het Belgische Poolsecretariaat. Het werd tijd om te gaan kijken wat er nu precies werd uitgevoerd en hoe de vlag er ten aanzien van de wetenschap en infrastructuur bij hangt. Komt er nog wetenschap van de grond en wat is de impact op de wetenschap? Een politiek en ook logistiek lastige klus, bovendien een zware fysieke inspanning.

Elisabeth station
Het Prinses Elisabeth station ligt aan het eind van een richel

Inmiddels heb ik een kleine 30.000 vliegkilometers in de benen en ben ik doodmoe weer teruggekeerd. Dit keer geen relatief comfortabele trip en werken vanuit een hut op een ijsbreker. Alle voorbereidingen waren er op gericht dat er overnachtingen op de ijskap zouden moeten plaatsvinden. Dat is uiteindelijk niet noodzakelijk geweest maar wel veel haasten en dan weer wachten.
Een storm met totale white out heeft het inspectieteam drie dagen langer dan voorzien vastgehouden in Kaapstad. Daardoor veel improviseren, hotels wisselen en uiteindelijk dan de inspectie. Totaal amper een dag op het station zelf en dan moet alles tegelijk gebeuren. Daarover moet nu eerst door het hele team een rapport worden uitgebracht aan de Belgische staat. Daarna moet er in mei met wat meer rust over worden gerapporteerd op de Antarctic Treaty Consultative Meeting in Beijing.

Vliegtuig3

Bij terugkomst in Nederland blijkt het pooldossier volop in de belangstelling te zijn. Op 10 maart organiseert het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het Leidse Museum van Volkenkunde een een prachtige polaire dag, met aansluitend de opening van een tentoonstelling over Inuït kunst. Als klap op de vuurpijl krijgt op deze dag Minister Koenders een Arctisch Manifest aangeboden. Het manifest is opgesteld door nagenoeg alle politieke jongeren organisaties. Het pleit ervoor om de duurzame omgang met het Noordpoolgebied hoog op de agenda te plaatsten door stimulering van het polaire onderzoek en van de internationale samenwerking. De jeugd heeft de toekomst en geeft zo aan waar het wat hen betreft naar toe moet.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet getoond.